Stress med akupunktur

Hos sundtlegeme.dk er der gode resultater med behandling af stress med akupunktur, øvelser, urter og homøopati.

I dag er der flere dansker end nogensinde der rammes af stress, som kan skyldes vores ”travle hverdag”. Stress nedsætter din livskvalitet, helbred og har indflydelse på dine præstationer i det daglige. Udsættes du for langvarige stress, kan det i sidste ende medfører en længere varende sygemelding. Arbejdes betinget stress, er næst efter ondt i ryggen, den mest udbredte helbredsproblem i Danmark.

Hvordan kan stress symptomer vise sig fysiske og psykisk?

Stress er en lidt underlig størrelse, for den kommer langsomt stigende, og er du ikke opmærksom på signalerne står du der lige pludselig. Tager du ikke symptomerne alvorlige kan der være store konsekvenser for dit helbred, alt afhængig hvor hårdt det er ramt dig. Bliver du i dagligdagen udsat for mindre stress dagligt kan det medføre, at din sundhedstilstand senere i livet kan give problemer. En konsekvens af stress er endvidere, at det også påvirker dine omgivelser som familie, venner og kollegaer.

Det er individuelt hvordan symptomerne kommer til udtryk, derfor kan der ikke gives et entydig svar. Har du alvorlige stress og stresssymptomer, bør du opsøge læge.

Hvilken tegn skal du være opmærksom på?

Stresssymptomer kan vise sig som akutte, og andre ved en længere tids påvirkning der måske har stået på i uger, måneder eller år.
Da stress kan viser sig på mange forskellige måder, kan det være en følelse af hele tiden at have sommerfugle i maven, depressive tanker og åndedrætsbesvær.

Af andre symptomer kan være

  • Ofte let til at blive irriteret.
  • Utålmodig.
  • Aggressiv og let til at komme i konflikt med andre.
  • Trækker sig tilbage fra andre.
  • Manglende initiativ.
  • Let ved at komme til at græde.
  • Er mere sygdomsramt.
  • Fraværende i stedet for at være tilstede.

    Tags: stress aarhus, stress århus

Stress kan deles op i tre niveauer

1. Meget stress – kontakt lægen.

  • Du har svært ved at koncentrer dig, og er fraværende måske en del glemsom.
  • Hvis allerede eksisterende sygdomme bluser op på ny.
  • Let til at blive deprimeret.
  • Du er let til at blive svimmelhed, hvilken kan skyldes søvnmangel.
  • Smerter der ikke er nogen forklaring på.
  • Du får ofte hovedpine eller migræne.
  • Er let til at blive aggressiv.
  • Mindre social og trækker dig tilbage, eller ind i dig selv.
  • Mave og tarmproblemer.
  • Manglende sexlyst.
  • Du har en følelse af, at være utilstrækkelig.
  • Hvis du er kvinde, at du har blødningsforstyrrelser.

2. Gentagne tegn på akut stress.

Det er vigtigt at skelne imellem, hvad der kan skyldes stress eller anden sygdom.Det er helt i orden at være stresset i kortere perioder, men du skal være opmærksom på nedenstående symptomer.

  • Hvis du hele tiden føler dig træt.
  • Hvis du sover dårligt om natten.
  • Hvis du ofte har uro i kroppen, og er raskløs.
  • Hvis du har en indre modvilje.
  • Hvis du lettere end førhen bliver irritabel.
  • Hvis dit immunforsvar bliver lavere, og oftere bliver syg

3. En kortvarig påvirkning med akut stress.

Du behøves ikke at bekymre dig så meget, hvis i en kortere periode oplever nogle af nedenstående symptomer. Det er natuligt med disse reaktioner, og derfor er der ingen faresignaler ved dette.

  • Hvis du oplevere i en kort periode hjertebanken.
  • Hvis du begynder at have en lettere rysten, eller oplever tics (ensartede gentagende og ufrivillige bevægelser i en mindre muskelgruppe, ofte i set i ansigtet og halområdet. Tics bliver forværret hvis der opstår nervøsitet eller ved stress)
  • Hvis du sveder mere end du normalt gør.
  • Hvis du bliver tør i munden.
  • Hvis du har en følelse af sommerfugle i maven.
  • Hvis du kan mærke en trykkende for brystet.
  • Hvis du oplevere, at du får en øget trang til at lade vandet.
  • Hvis du føler dig mere anspændt end normalt.

Her er der nogle eksempler på hvad du kan gøre for, at forebygge stress.

Genkender du nogle af ovenstående symptomer på stress?
Det er meget vigtigt og grundlaget for at forebygge dette, endvidere bør du overveje hvad det er som gør dig stresset.

  • Kan det være i dit privatliv eller på arbejdet?
  • Hvis det er i dit privatliv, er der flere ting du har mulighed for at gøre. 1. Læg en plan for din hverdag, hvor du samtidig har indlagt naturlige pauser. 2. Du skal nedtone hvad du skal nå, og skrue ned for dine ambitioner. 3. Sørg for at få noget motion, og tilstrækkeligt med søvn. 4. Sørg for at bruge tid, sammen med familie og venner.
  • Hvis det er i dit arbejdsliv, er der flere ting som du har indflydelse på. 1. Du skal planlæg og sætte strukturer din hverdag, samtidig at du afsætter tid og gøre plads til uventede situationer. 2. Du skal kunne sige nej til arbejdsopgaver, som du ikke kan overskue, eller har evnerne til. 3. Gør brug af dine kollegaer, og vær´ med til at støtte hinanden. 4. Få talt med dine kollegaer, om andet end arbejde og arbejdsopgaver. 4. Du skal have fokus på det du har noget, i stedet for at tænke på, hvad du ikke har nået. 5. Sørg for at få lavet en forventningsafstemning med din leder, det er meget vigtigt i forhold til tiden, herved vil du lette dit arbejdspres og du undgår unødig stress.
  • Hvis du deler dine frustrationer med andre som venner, familie eller kollegaer kan dette være med til at tage toppen af dine frustrationer.
  • Få misforståelser som du måske har med en ven, familie eller kollega afklaret. Negative tanker påvirker dig og kan endvidere have en konsekvens af en fysisk svækkelse, eller sagt på en anden måde, en negativ stemning kan medføre en skadelig adfærd, som på sigt at din sundhed forværres.

Det er derfor vigtigt at lære at håndtere stress og stress symptomer, hvilken er nødvendig hvis du vil passe på dig selv.

Faktum om kroppens alarmberedskab – stress

  • Kroppens alarmberedskab er stress. Når du står over for nogle udfordringer, reagere din krop med at sætte sig i alarmberedskab. Det skal forstås på den måde, at kroppen sætter det autonome nervesystem til at øge produktionen af adrenalin og kortisol stiger. Når det sker, kan du mærke at hjertet slår hurtigere, og du bliver mere fokuseret på udfordring.
  • Kroppens reaktion er sund da den skærper alle dine sanser, og får dig til at handle hurtigt. Det bliver først kritisk hvis kroppen ikke efterfølgende kan komme ud af alarmberedskabet igen.
  • Når kroppen er i alamberedskab, registrere stress som en ydre elle indre påvirkning. Kroppen kan ikke skelne mellem fysisk eller psykisk påvirkning, og reagere ens på begge dele. Det er hårdt for kroppen at være i alamberedskab i en længere periode, derfor skal stresssymptomerne helst forsvinde hurtigt igen.

Hvilke symptomer og lidelser kan
behandles ved hjælp af akupunktur?

Har du lyst til at høre mere?

Glade klienter hos sundtlegeme.dk

Behandling imod nakkesmerter og smerter i venstre arm og fingre
- Jimmy Pedersen

15 år med spændinger i nakken og smerter,  som nu var smerterne begyndt at gå ud i venstre arm og finger. Det umulige skete, at jeg aldrig havde troet kunne lade sig gøre.

Læs hele anbefaling

Behandling for rygestop, KOL (rygelunger), rygsmerter, stress og vrede.
- Alice T. Bojsen

Mit forbrug var dagligt 60 cigaretter dagligt, og startede med at ryge som 11-årig. Min rygetrang er fuldstændig væk, og har ikke røget siden. Jeg fik i alt 5 behandlinger. I forbindelse med rygestoppet blev jeg også behandlet for mit KOL, hvilken har medført at dette også er markant bedre.

Læs hele anbefaling

Behandling imod spændinger i nakke og smerter (hold i nakken), skuldersmerter, smerter i højre arm.
- Hanni Yassin

Akutte skuldersmerter, et stort hold i nakken og smerter ud i arm og finger. Efter at jeg havde fået 3 akupunktur behandlinger forsvandt smerterne, og både nakke, skulderen, armen og finger kunne bruges igen helt normalt.

Læs hele anbefaling

Behandling for låst kæbeled og behandling af nakkespændinger
- Sissel

Jeg havde problemer med kæben, mit kæbeled var låst i en lukket position og blev derfor undersøgt hos tandlæge og kæbekirurg. Efter at jeg havde fået nogle behandlinger blev kæbeleddet normaliseret med akupunktur og massage.

Læs hele anbefaling

Behandling imod kvalme under graviditet
- Gry Aakjær

Jeg fik voldsom kvalme under min graviditet. Den startede for alvor i uge 5-6. I uge 8 kom jeg hjem fra en uges ferie, hvor jeg havde ligget syg med opkast og gennemgribende kvalme – hele døgnet. Havde tabt mig meget og var meget drænet for energi. Jeg blev til sidst indlagt og fik drop, da jeg intet kunne holde i mig. Lægerne kunne ikke hjælpe, udover gode råd. Det var et mirakel ! Min kvalme forsvandt som dug for solen.

Læs hele anbefaling

Behandling imod smerter i håndled, albue og ankel.
- Jette H.  Ikast

6 år med smerter i håndled og operation uden resultat. Lægerne havde opgivet mig. Jeg blev behandlet med akupunktur, og har ikke længere problemer med håndleddet...... 

Læs hele anbefaling


Behandling imod ansigtslammelse, smerter i venstre arm, svært ved at bøje højre pegefinger 
- Lars Olsen

Jeg henvendte mig til sundtlegeme.dk for at forhøre mig om det var mulighed, at hjælpe mig med min ansigtslammelse. I 2008 fik jeg i venstre side en ansigtslammelse som efterfølgende begyndte, at brede sig til højre side. Heldigvis blev den højre side ikke så hårdt ramt.

Læs hele anbefaling

Behandling af immunforsvaret, bihulebetændelse og stress
- Sofie Rønde Rasmussen

I en del år har jeg været let til at blive syg, og i en længere periode døjet med bihulebetændelse endvidere tendens til at føle mig stresset.

Læs hele anbefaling