Overlastningsskader og overtræning behandlet med akupunktur

Med akupunkturbehandling kan være en god effekt mod overlastningsskader og overtræning. Hos sundtlegeme.dk er der positive resultater med akupunkturbehandling.

Hvad er fakta om overbelastningsskader og overtræning?

Dyrker du idræt?

Overbelastningsskader kan forekomme i forbindelse med: Ensidige gentagende bevægelser, tunge løft, forkerte løft, overdrevne udøvelse af idræt (overtræning).

Overdreven træning kan medføre, at præstationen falder, hvilket kan skyldes at træningsbelastningen og restitution ikke passer sammen. Musklerne skal have en pause for at genvinde sin styrke. Gør du ikke det, betragtes det som overbelastning eller en mulig overtræning.

Hvad er konsekvensen af overbelastning?

Ved overbelastning kan det medføre en længere periode før du igen genvinder et overskud, hvilket kan vare flere uger. Det skal dog nævnes at: Overbelastning kan bruges bevidst i forhold til et træningsprogram, for at få øge effekten af ydeevnen. Ved intens træningsperiode falder godt nok præstationen, men hvis denne efterfølges af lettere træning i en periode, kan det på længere sigt øge præstationsevnen. Præstationsevnen vil normalt vende tilbage efter et par uger.

Hvad er konsekvensen af overtræning?

Ved overtræning tager det længere tid førend du genvinder kræfterne på ny, det kan tage uger, måneder og i nogle tilfælde år. Symptomer ved overtræning kan være: En følelse af udmattelse, at dine præstationer er reducerede og måske oplever humørsvingninger.

Kan stress have en medindflydelse på overbelastning?

Hvad skal jeg være opmærksom på for at undgå overtræning?

Du skal være opmærksom på følgende: At du for den hvile som kroppen har behov for, undgår for hyppige konkurrencer, variere din træning, passe på dig selv psykisk og sætte nogle realistiske

Ja, det kan det, hvis det er langvarigt stress, hvilket kan have en konsekvens af at du bliver udbrændt og alt dit overskud forsvinder.

Hvordan undgår du belastningsskader?

Start roligt op med aktiviteten, da din krop lige skal vende sig til uvante belastninger, for derefter over en periode, øge belastningen. Derfor må du have tålmodighed og samtidig lytte til hvad din krop fortæller dig. Når kroppen bliver vant til belastningerne, får du en øget styrke, men husk at variere din træning.

Har du lyst til at høre mere?